Diputació de València

CUELLO DE BOTELLA

Deficiencias en la ejecución de los procesos selectivos de la Diputación: provisiones y OPE durante el periodo 2015-2017.

29 / 01 / 2018 | Administrador Local

Desde la dirección del Servicio de Personal elaboran calendarios para la realización de todas las provisiones de puestos negociados, OPE, provisiones y promociones internas; estos calendarios no se cumplen nunca, llevan un atasco de incumplimiento histórico.

1.Provisiones de jefaturas. Quedan pendientes más de treinta provisiones de puestos, y las que concursaron hace más de seis meses (antes de verano) tomaron posesión a enero del 2018, seis meses de espera

2.Oferta Pública de Empleo (OPE). Esta es más escandalosa, en agosto del 2016 se aprobó la OPE de la diputación, con 36 plazas, con un total de 10 procesos de oposición. En año y medio, el único proceso llevado a cabo ha sido el primer ejercicio oficiales de Gestión Tributaria (ahora lo alargan cinco meses más), el resto a la espera. Se termina de negociar la OPE del 2017, con 17 procesos selectivos, y aún falta la del 2018. En año y medio son las elecciones municipales, a esta marcha terminará la legislatura y no habrán acabado con los procesos selectivos de la OPE del 2016.

Podemos decir que hay una deficiencia o fracaso en la gestión del equipo directivo de gestión de personal. La explicación es simple, en los tribunales, siempre están los mismos desde la prehistoria, produciendo un cuello de botella en la ejecución de los procesos. Las razones para que estén siempre las mismas personas en los tribunales, son diversas:
1. Por poder. Mantener un estatus y una posición, más cache. Es la representación de una élite que quiere seguir mandando y decidiendo.

2.Económico, la asistencia a los tribunales se cobra aparte del sueldo, ello supone unos miles de euros extra al año.

3. Siempre están los/as mismos/as en los tribunales, ¿tienen tiempo de hacer su trabajo ordinario? Además de cobrar por los tribunales, ¿también cobran productividad?
Podemos afirmar que el nombramiento del jefe de personal como presidente de casi todos los tribunales produce un efecto de cuello de botella colapsando el funcionamiento de los mismos. Si no asiste, todo se va retrasando eternamente, como pasa ahora. Estamos observando el chiringuito de <> que se está montando en el Servicio de Personal, el mismo que montaron en otras administraciones, parece que iremos a peor, como hace 30 años.

La solución que propone el STAS-IV es simple, que funcionen cuatro o cinco tribunales a la vez (sin tutela), compuestos por cinco trabajadores (uno de personal, dos por sorteo y dos externos entre personal de mismo grupo y escala). Los componentes de los tribunales tienen que tener conocimiento de la materia objeto de valoración. No se puede evaluar lo que no se conoce. La renovación en la composición de los tribunales es una exigencia de los gobiernos democráticos y de transparencia. Ya hemos tenido suficientes demostraciones de autarquía y endogamia en las últimas décadas.

La participación y la igualdad de oportunidades se tienen que garantizar también en los tribunales



Des de direcció del Servei de Personal elaboren calendaris per a la realització de totes les provisions de llocs negociats, OPE, provisions i promocions internes; aquests calendaris no es compleixen mai, tenen un embús d'incompliment històric.
1. Provisions de caps. Queden pendents més de trenta provisions de llocs, i les que van concursar fa més de sis mesos (abans de l’estiu) van prendre possessió a gener del 2018, sis mesos d'espera.

2. Oferta Pública d'Ocupació (OPE). Aquesta és més escandalosa, a l'agost del 2016 es va aprovar l’ OPE de la diputació, amb 36 places, amb un total de 10 processos d'oposició. En any i mig, l'únic procés dut a terme ha sigut el primer exercici oficials de Gestió Tributària (ara ho allarguen cinc mesos més), la resta a l'espera. S'acaba de negociar l’OPE del 2017, amb 17 processos selectius, i encara falta la del 2018. En any i mig són les eleccions municipals, a aquesta marxa acabarà la legislatura i no hauran acabat amb els processos selectius de l’OPE del 2016.

Podem dir que hi ha una deficiència o fracàs en la gestió de l'equip directiu de gestió de personal. L'explicació és simple, en els tribunals, sempre estan els mateixos des de la prehistòria, fent un coll de botella en l'execució dels processos. Les raons perquè estiguen sempre les mateixes persones en els tribunals, són diverses:
1. Per poder. Mantenir un estatus i una posició, més tarifa. És la representació d'una elit que vol seguir manant i decidint.

2. Econòmic, l'assistència als tribunals es cobra a part del sou, açò suposa uns milers d'euros extra a l'any.

3. Sempre estan els/as mateixos/as en els tribunals, tenen temps de fer el seu treball ordinari? A més de cobrar pels tribunals, també cobren productivitat?

Podem afirmar que el nomenament del cap de personal com a president de quasi tots els tribunals produeix un efecte de coll de botrella col·lapsant el funcionament d’aquests. Si no assisteix, tot es va retardant eternament, com passa ara. Estem observant el quiosquet de <> que s'està muntant en el Servei de Personal, el mateix que van muntar en altres administracions, sembla que anirem a pitjor, com fa 30 anys.

La solució que proposa el STAS-IV és simple, que funcionen quatre o cinc tribunals alhora (sense tutela), compostos per cinc treballadors (un de personal, dos per sorteig i dos externs entre personal de mateix grup i escala). Els components dels tribunals han de tenir coneixement de la matèria objecte de valoració. No es pot avaluar el que no es coneix. La renovació en la composició dels tribunals és una exigència dels governs democràtics i de transparència. Ja hem tingut suficients demostracions d'autarquia i endogàmia en les últimes dècades.

La participació i la igualtat d'oportunitats s'han de garantir també en els tribunals.



  • Aquesta és l'opinió personal de les i dels internautes, no d’Intersindical Valenciana.
  • No està permés fer comentaris o manifestacions que atempten contra el dret a la llibertat d'expressió legalment establit ni que siguen contraris a l'honor, intimitat o dignitat de les persones o organismes.
  • Ens reservem el dret a eliminar els comentaris que considerem que incompleixen el punt anterior o que tracten qüestions alienes a la temàtica dels articles.
  • Els comentaris seran publicats una vegada hagen sigut revisats.
  • No és acceptable la publicitat i serà tractada com a "spam" o correu no desitjat.
  • Està prohibit l'ús de noms o identitats falses. Cas que es detecte aquesta situatió, el comentari serà esborrat. Així mateix, està prohibit incloure en els missatges o comentaris dades de caràcter personal o qualsevol altra informació que revele la identitat de les persones físiques o jurídiques, especialment relatives a menors d'edat.