Diputació de València

L’EQUIP DE GOVERN FA NETEJA A FONS

El passat dia 19 de setembre s'acorda en MGN l'establiment i determinació dels temararis.

26 / 09 / 2024 | Intersindical Local

Al costat de la ja comentada modificació de la normativa que regula la composició dels OTS de la Diputació de València, i aprofundint en la senda d'erradicar la subjectivitat i arbitrarietat en el si dels processos duts a terme en la Diputació de València, el passat dia 19 de setembre s'acorda en MGN, amb el suport d'aquesta secció sindical, fer un pas més, aquesta vegada a través de l'establiment i determinació dels temaris, tant de les OEP com de les promocions internes.

Si fins avui els temaris eren un batibull, a vegades difícil d'obtenir, des d'ara els temaris estaran especificats i detallats al mil·límetre i compostos amb temes extrets de la llei íntegrament, títol per títol i capítol per capítol, perquè tots els aspirants puguen accedir al mateix material i tenir les mateixes oportunitats.

D'aquesta manera, s'evitaran situacions com les que es van donar en una de les últimes promocions internes, en la qual va haver-hi diverses “anècdotes” (en les promocions internes un 40% del temari queda exempt per considerar-se que l'aspirant ja ha demostrat el seu coneixement a través de l'oposició per la qual ingressara en la funció pública), com la trobar dins dels “temes exempts” explícitament enumerats, per exemple, el tema de les comarques, i, no obstant això, eixir una pregunta en el test en referència directa a elles. Davant les al·legacions referent a diversos aspirants, el tribunal contestava dient que, encara que el tema estiguera explícitament enumerat entre els temes exclosos del procés, el de les comarques era un tema relacionat amb un altre dels temes que sí que estava inclòs, a saber, les entitats locals…

Altra de les eines de les quals es va dotar l'anterior equip gestor de RH per a “manejar” els processos de selecció i provisió de la Diputació, va ser l'aprovació d'unes bases tipus per a cadascun dels tipus de processos: processos de OEP, promocions internes, provisions, millores d'ocupació, etc. Caminàvem llavors pel 2018.
Aquestes bases tipus, plagades de subjectivitat, falta de transparència, discrecionalitat en la seua interpretació i aplicació etc., i pensades perquè el OTS (triat segons l'anterior normativa) tinguera “marge de maniobra” (al·legant, això sí, en tot moment, “el compliment de les bases”), impossibiliten, per exemple, als aspirants, la seua impugnació, una vegada convocat un determinat procés en els mesos/anys següents, ja que els terminis per a recórrer-les han sigut esgotats anys ha.

Una de les “perversions” al fet que ha donat lloc aquest “sistema de bases” afecta al sistema de provisions: com és sabut, el sistema “normal” de provisió de llocs en l'administració és el concurs de mèrits “genèric” (concurs pur i dur). No obstant això, en Diputació, utilitzant la “faula” de la singularització dels llocs, s'ha fet un ús indiscriminat i irregular dels concursos “específics” (aquells que incorporen elements de caràcter subjectiu quals són l'entrevista o memòria) que la legislació preveu únicament per a llocs determinats (prefectures de servei i llocs assimilats, sempre que no es proveïsquen per LD) i sempre que estiga previst en l'instrument d'ordenació de RH.

Doncs bé, amb l'aprovació d'aquestes bases de provisió per part de l'anterior equip gestor (inimpugnables al temps de convocar-se els processos de provisió als quals han anat afectant tots aquests anys), es fa extensiu a tot posat de prefectura, fins i tot dels grups C o A2, aquest “concurs específic” que dona al OTS un ampli marge (10 punts, 5 en la memòria i 5 en l'apartat de “titulació i mèrits específics”), per a acabar decantant la convocatòria cap a la persona “triada”: tenien els tribunals, tenen les bases, tenen “l'arma”.

I això, que fa “aigües” pertot arreu, es fa extensiu a tota mena de processos en Diputació.
Aquest dimarts 24 de setembre, per fi, i com ve reclamant aquesta secció sindical des de fa anys, el nou equip gestor de RH ha posat sobre la taula la necessitat d'anul·lar totes aquestes bases perquè, d'ara en avant, a l'hora de convocar un procés, del tipus que siga, servisca de bases genèriques exclusivament la literalitat de la llei, sense marge de cap interpretació, i s'aprove per a cadascun d'aquests processos en qüestió, unes bases específiques adaptades, que aporten, a més, la garantia que suposa per a l'aspirant la possibilitat de la seua impugnació dins del termini i en la forma escaient.

Doncs bé, l'elecció de la totalitat dels membres dels OTS per sorteig, la determinació exacta, fil per randa i article per article, dels temaris dels processos selectius, l'establiment amb antelació de “regles” clares que vinculen tant als membres dels OTS com als aspirants a qualsevol mena de procés, l'establiment del concurs “genèric” com a sistema de provisió “normal”, la garantia que suposa la crida i acatament sense fissures de la normativa a l'hora d'establir les bases genèriques dels processos i l'establiment de bases “específiques” adaptades a cada procés quan es convoca, etc, són totes mesures que aprofundeixen en l'enorme Neteja General escomesa pel nou equip de govern i que aquest sindicat no pot deixar de celebrar i secundar ja que aporta, a tots aquells que conformem aquesta institució, un plus d'imparcialitat, igualtat, legalitat, transparència, i, sobretot, garantia, tan necessàries i tan absents en els últims anys.

Finalment, traure del seu error als companys de CCOO que en la seua nota del passat dilluns atribueixen a aquesta secció sindical l'haver-se posicionat a favor de començar des de zero els processos d'estabilització: aclarir que aquesta secció sindical no s'ha posicionat a favor d'aqueixa ni de cap altra postura puix que que no va participar en la confecció de les bases objecte de controvèrsia, per cortesia dels sindicats majoritaris que van expulsar a aquesta secció sindical de la MGN, en considerar que els pocs treballadors als quals representava en aqueix moment no mereixien estar representats en taula de negociació. Sí que va avisar està secció, no obstant això, de la possible il·legalitat d'alguns dels seus aspectes. Considera per tant aquesta secció que correspon als qui, desoint altres postures més moderades, van confeccionar unes bases com menys desafortunades solucionar el “garbull” ocasionat, motiu pel qual s'ha abstingut en el tot el concernent a aquest procés.

• Els comentaris seran publicats una vegada hagen sigut revisats.

Relacionat