NOU CURS, NOUS REPTES 2023-2027

Diferents reptes i dificultats s’albiren per a la classe treballadora del País Valencià. Des d’Stas Intersindical Valenciana volem ser protagonistes en la defensa i reivindicació dels drets socials, laborals i econòmics; és per això que reclamem a la classe política valenciana justícia social i una fixació en les línies roges de la negociació.

29 / 09 / 2022 | Intersindical Valenciana-STAS Gva país valencià funció pública condicions de treball

Setembre s’acaba i arriba la tardor. Comença un nou «curs» per a les treballadores i treballadors de l’Administració valenciana, així com de tots els sectors del mercat laboral, però no és qualsevol començament, davant se'ns presenten reptes i també dificultats, enfront de les quals no podem mirar cap altre lloc, necessiten d’accions efectives.

En primer lloc, al mes de maig tindrem eleccions municipals i autonòmiques. En aquests comicis, els valencians i valencianes decidirem la composició legislativa de les Corts Valencianes, les diputacions provincials i els consistoris municipals arreu de tot el territori.

D’altra banda, també tindrem eleccions sindicals dins de l’estament funcionarial i laboral de la Generalitat Valenciana. Així, triarem les delegades i delegats sindicals integrants de la Junta de personal que ens representaran en defensa dels nostres drets i llibertats al llarg dels pròxims 4 anys a l’Administració autonòmica valenciana. Seran els encarregats de fer de nexe entre el funcionariat i el nou executiu valencià, el qual eixirà de les eleccions autonòmiques del pròxim any.

Des d’STAS Intersindical valenciana, i amb unes unes senyes d’identitat molt pròpies i definides, https://intersindical.org/comunes/qui_som volem ser corretja de la classe treballadora per a millorar el funcionament de l’engranatge autonòmic. Cal destacar el dèficit estructural de l’administració pel que fa a la gestió del personal, exigim l’eliminació de la taxa de reposició com a requisit necessari per tal de reduir la precarietat en la provisió de llocs, es necessari un canvi de paradigma que reduïsca l’escletxa salarial que es concentra entre els col·lectius més feminitzats, majoritaris a l’administració, amb incentius per al desenvolupament personal, de la mateixa manera, volem que l'administració faça una aposta formativa de qualitat i accessible per a tot el personal al servei de l'administració, entre d’altres.

Albirem grans reptes a nivell transversal davant l’actual conjuntura que estem vivim i als que hauran de donar resposta les formacions polítiques i sindicals que eixiran electes. L’escalada de preus, els tipus d'interès, els diferents debats en matèria fiscal o l’etern nou model de finançament són variables que afecten i molt a les classes treballadores del País Valencià i ens preocupem per quina serà eixa resposta valenta que necessitem siga abordada a la major brevetat possible si volem aturar els efectes.

Per posar un exemple, la pujada de tipus d'interès per part del BCE està suposant un augment en les quotes hipotecàries a tipus variable, suportades en gran mesura per les classes mitjanes i les economies familiars. Així, l’escalada de preus ja afecta a la pèrdua de poder adquisitiu i supera el 10%. Ara més que mai es necessari un pacte de rendes que contemple una pujada significativa dels sous per tal d’evitar un empobriment generalitzat de la població, concentrat en les rendes mitges i baixes. Al final altra crisi que serà suportada pels de sempre.

Així com també tot allò que respecta a la política impositiva de les diferents Administracions. En aquest sentit des d’Intersindical Valenciana reivindiquem un major impuls en la progressivitat fiscal, aquells que més renda i patrimoni tenen siguen els que més aporten a les arques públiques. Les mesures impulsades per alguns governs autonòmics, que contemplen suprimir impostos a les classes mes altes, el que fan es detraure serveis públics per al benestar del gruix de la població.

D’altra banda i en allò que respecta l’Administració, son necessàries un mínim de garanties per al funcionariat interí i en millora d’ocupació, volem uns processos selectius on es continue valorant l’experiència i el bagatge adquirit al llarg dels anys. No entenem que es tire als peus dels cavalls tota l’experiència acumulada pel temps de servei a l'administració. Reclamem el paper central de la nostra llengua, el valencià, com a senya d’identitat i vehicle de comunicació dins de l’administració, uns serveis públics de qualitat que no poden donar un pas enrere i mes en moments de crisi. Que els nous processos dissenyats siguen garantistes de l’objectivitat i no creacions i entelèquies que generen incertesa.

En definitiva, necessitem assolir una administració autonòmica sota una criteris de major eficiència, eficàcia i celeritat. Però per això cal dotar al funcionariat de millors recursos al seu abast. Continuar am el procés de modernització real de l’administració cap a una administració del segle XXI, electrònica, àgil i alhora propera i integrada per persones.

Ras i curt, des d’Intersindical Valenciana volem ser actors principals per donar una resposta proactiva als reptes que es presenten al llarg d’aquest «curs». Com a sindicat de classe no donarem un pas enrere en la defensa del personal de l’administració reclamant més personal per a la gestió dels serveis públics, garanties per a recuperar el poder adquisitiu perdut al llarg d’aquests anys, una jornada de 4 dies que és possible si hi ha voluntat política, teletreball efectiu per a totes, entre d’altres, que han sigut les campanyes encetades al llarg del passat període. Volem, en definitiva, ser interlocutors amb la classe política valenciana per asseure les línies roges de la negociació.

Rafa Soler.
Stas-Intersindical Valenciana