Una sentència obliga a Cospedal a readmetre 500 interines i interins acomiadats

El Tribunal Superior de Justícia de Castella-la Manxa ha fallat a favor del sindicat STAS Intersindical, que en 2012 va recórrer l'acomiadament d'uns 500 treballadors i treballadores interins de l'administració autonòmica. La sentència obliga al govern de Cospedal no solament a la readmissió d'aquestes 500 persones interines acomiadades, sinó a pagar-los els salaris deguts des de l'estiu de 2012 i a pagar les costes processals.

30 / 01 / 2014 | Intersindical retallades personal interí intersindical

EL sindicat STAS-CM Intersindical va recórrer l'estiu de 2012 diverses ordres de la Junta de Castella-la Manxa que suprimien aqueixos llocs –personal sanitari, veterinaris, auxiliars administratius i personal de serveis- dins del pla de retallades engegat per l'executiu de María Dolores de Cospedal al poc d'accedir al govern regional.
Unes retallades que el govern castellà-manxec va qualificar llavors de “dolorosos però necessaris per a afrontar el deute de la Junta” i STAS va titllar de “injusts i il·legals”. Quasi dos anys més tard, la justícia els dóna la raó en entendre que la decisió es va adoptar sense tenir en compte el dret dels sindicats a la negociació i que es va vulnerar l'article 28.1 de la Constitució que consagra el dret a la llibertat sindical.
La sentència conclou que la Junta de Castella-la Manxa va violar “el dret a la llibertat sindical que consagra l'article 28 de la Constitució”, perquè per a suprimir els llocs es va convocar a la mesa sectorial una sola vegada i a manera de tràmit, sense que es produïra una negociació “real”. “El dret dels sindicats a la negociació no se satisfà sense més amb la celebració de reunions sense contingut”, recalca el tribunal. Els sindicats argumentaven que les ordres que suprimien els llocs van ser publicades en el Diari Oficial de Castella-la Manxa “escassament una hora més tard que finalitzara la mesa”.
En la sentència, el TSJCM carrega contra el paper que va mantenir la Junta en la reunió del 20 d'agost d'aqueix any entre el director general de la Funció Pública, Juan Manuel de la Fuente, i els sindicats. En l'ordre del dia d'aquella mesa sectorial dels funcionaris estava la negociació de la Relació de Llocs de treball de l'administració regional. A la trobada, la Direcció General de la Funció Pública va portar un esborrany, que contemplava la supressió de 672 llocs de treball públic a Castella-la Manxa. Al final de la reunió, aqueix esborrany es va convertir en text definitiu sense que es tocara ni una sola coma.
Doncs bé, l'Alt Tribunal dóna la raó al sindicat STAS Intersindical, que va recórrer la decisió de la Junta. Explica que "les circumstàncies en què es va desenvolupar la sessió de la mesa negociadora, en la qual hauria d'abordar-se una qüestió de la transcendència i envergadura de la qual es tractava", com el documentat "minvament efectiu" de la possibilitat dels sindicats "d'al·legar sobre aspectes objecte de la negociació i d'exposar raons que pogueren ser escoltades i valorades per l'Administració, posen de manifest l'absència d'una real negociació amb possibilitat de ser eficaç".
Gustavo Fabra, de STAS, va assegurar a Efe que la readmissió podria costar entre 13 i 14 milions d'euros. Des de STAS Intersindical han anunciat ja que demanaran la "dimissió immediata" tant de Juan Manuel de la Fuente com del seu superior, el conseller de Presidència de la Junta, Leandro Esteban